Koniecznie należy zastanowić się nad przyczyną uszkodzenia bazy, a więc:
Zobacz inne przyczyny uszkodzenia baz: ibsurgeon.com/articles/item70.
cd C:\Program Files\Firebird\Firebird_2_1_5\bin
@set baza=127.0.0.1:C:\baza_danych.FDB
@set kopia=C:\kopia_zapasowa.gbk
gfix %baza% -validate -full -user SYSDBA -password masterkey
gfix %baza% -mend -full -ignore -user SYSDBA -password masterkey
gbak %baza% %kopia% -backup_database -v -g -l -user SYSDBA -password masterkey
gbak %kopia% %baza% -create_database -rep -v -p 4096 -k -user SYSDBA -password masterkey
Komendy można wykonywać pojedynczo (dodając “rem” na początku niektórych linii, aby wyłączyć wiersze, które mają nie być wykonane), dzięki czemu będzie można kontrolować wyniki wykonywanych operacji. Można najpierw wykonać sprawdzenie bazy, a dopiero potem backup oraz restore.