NCTS2 – PUESC
Korzystanie z systemu NCTS2 należy rozpatrywać w dwóch aspektach: uprawnieniach na PUESCu oraz odpowiednich ustawieniach w programie WinSAD.
1. PUESC
Na PUESCu należy założyć konto, zarejestrować, przydzielić odpowiednie uprawnienia, wystąpić o certyfikat podpisu, wystąpić o rozszerzenie uprawnień do systemu NCTS2.
Szczegóły odnośnie rejestracji podmiotu na potrzeby NCTS2 dostępne są
tutaj.
2. Ustawienia w programie WinSAD
Poniżej opis tylko nowych ustawień, bo zakładamy, że macie Państwo zdefiniowane konto mailowe i (lub) dane do logowania do PUESC-u itp.
Dodatkowe dane , które należy uzupełnić w obsłudze NCTS2:
-
W NCTS2 istnieje możliwość wysyłki interfejsem niewizualnym; aby z niej skorzystać należy z poziomu Opcje → Opcje programu → Systemy → PUESC użytkownika wprowadzić w oknie Kanał PUESC IN login, którym jest Państwa login do PUESC, pod literką „A” należy autoryzować login wpisując hasło i je powtórzyć.
-
Zmiana hasła do interfejsu niewizualnego może być wprowadzona z poziomu Opcje → Hasło do interfejsu niewizualnego PUESC.
-
Dodatkowo w tym oknie w części Kanał PUESC E-mail należy wprowadzić adres zwrotny; jest to adres, na który będą odsyłane komunikaty z systemu NCTS2. Można go skopiować z Systemy → Adresy email → Adresy zwrotne.
——————————————————————————————————————-
3. Jak sprawdzić, czy mamy odpowiednie uprawnienia na PUESCu
Przed przejściem do etapu wysyłania zgłoszeń do NCTS2 konieczne jest sprawdzenie dla swojej firmy poprawności danych referencyjnych niezbędnych do przesłania komunikatu do produkcyjnego środowiska NCTS2. Można to wykonać poprzez przesłanie zgłoszenia tranzytowego (IE015) do produkcyjnego systemu NCTS2 zawierającego nieprawidłowy (fikcyjny) kod urzędu celnego wyjścia PL111111.
-
Jeśli dane referencyjne firmy w systemie ECIP/SEAP są prawidłowe, to zgłoszenie zostanie przekazane do NCTS2 i do nadawcy zostanie wysłany komunikat UPP. Komunikat IE015 zostanie przekazany do NCTS2, ale ten system odrzuci zgłoszenie ze względu na reguły walidacyjne – nadawca otrzyma komunikat IE016 w związku z nieprawidłowym kodem urzędu celnego. Taka sekwencja komunikatów oznacza prawidłową rejestrację firmy do wysyłki komunikatów w ramach pilota.
Jeśli dane referencyjne firmy w ECIP/SEAP są nieprawidłowe, to system odrzuci zgłoszenie już na pierwszym etapie i wyśle do nadawcy komunikat NPP w związku z błędem walidacji danych referencyjnych podmiotu. W tym przypadku konieczne jest uzupełnienie danych referencyjnych dotyczących reprezentacji przedsiębiorstwa w zakresie komunikacji z NCTS2 poprzez złożenie odpowiedniego wniosku rejestracyjnego za pomocą usługi e-Klient.
4. Przydatne informacje do kontaktów
Centralna Rejestracja w IC w Poznaniu:
centralna.rejestracja@poz.mofnet.gov.pl
tel.: 61 658 37 33
61 658 35 91
61 658 35 48
61 658 35 11
PUESC:
helpdesk-eclo@mf.gov.pl
tel.: +48 33 483 20 55
SZPROT:
szprot@poz.mofnet.gov.pl
tel.: +48 61 658 36 49
NCTS2:
ncts.ck@ncts-centrum.mofnet.gov.pl
tel.: +48 42 638 80 17
fax: +48 42 638 80 50
OSOZ2:
izfw@kra.mofnet.gov.pl
tel.: +48 12 629 01 94
+48 12 629 02 90
Centrum Informacji Służby Celnej (infoSC):
info.sluzbacelna@kat.mofnet.gov.pl
801 470 477
tel: +48 33 857 6251
fax: +48 33 857 6383