Rodzaj importowanych danych oraz typy plików | Import danych z pliku Excel na przykładzie faktur luzem | Import pliku na podstawie schematu | Import pliku bez schematu importu danych | Import innych danych | Adresowanie pól nagłówka faktury z zastosowaniem prefiksu |Adres wybranej celki | Przedrostek nazwy kolumny | Obsługa warunków
Program WinSAD umożliwia zaczytywanie plików, z których użytkownik może zaimportować potrzebne dane do programu. Artykuł zawiera informacje na temat rodzaju plików, tworzenia schematu importu oraz danych, które mogą być zaimportowane do programu WinSAD.
Program WinSAD w wersji standardowej umożliwia zaczytywanie danych z plików:
Import faktur luzem można wykonać wybierając z menu głównego Dokumenty → Faktury… lub wybierając z prawego panela przycisk Faktury.
Trzecia możliwość to import faktury bezpośrednio na dokumencie SAD (zakładka Pozycje SADu → przycisk Faktury → przycisk Import).
Po wybraniu opcji importu, program wyświetli standardowe okno Otwieranie, w którym użytkownik wskazuje poprawny plik źródłowy xls i zatwierdza wybór przyciskiem Otwórz. Program zapyta czy wybrać schemat importu danych. Można zaimportować plik nie korzystając z żadnego schematu bądź stworzyć taki schemat importu.
Import pliku na podstawie schemat wymaga najpierw utworzenie schemat importu danych. W oknie schematu odwzorowań należy wybrać przycisk Dodaj. Aby rozpocząć budowę schematu należy wpisać jego nazwę (można zdefiniować różne schematy w zależności od formatów otrzymywanych plików excelowych).
Kreując nowy schemat importu, użytkownik może ustawić flagę , że nazwy kolumn są standardowymi nazwami (literami) oraz wskazać, od której linii w pliku rozpoczynają się dane do wczytania. Następnie za pomocą przycisku Dodaj, użytkownik może zdefiniować kolejne elementy. W polu Nazwa pola w bazie należy wybrać z listy rozwijalnej pole, które będzie wypełniane. W polu Nazwa kolumny w pliku wpisać nazwę kolumny z dokładnością do wielkości liter. W polu Domyślna wartość… można wpisać wartość, którą program powinien wpisać w sytuacji, gdy w danej pozycji w pliku nie wypełniono tej kolumny. Wprowadzone dane, do każdego pola, należy zatwierdzić przyciskiem OK. Kompletny schemat importu danych również zatwierdzamy przyciskiem OK.
W tym przypadku nie trzeba definiować schematu, ale kolumny w pliku MUSZĄ się nazywać, jak niżej. Kolejność kolumn może być dowolna. Poniżej wypisane są najczęściej używane kolumny – jeśli chcemy importować jeszcze jakieś inne dane, to aby sprawdzić, jak się nazywa odpowiednie pole w bazie (czyli jak nazwać daną kolumnę) należy wykonać operację jak opisano w punkcie 1 (definiowanie schematu; opis pola Nazwa pola w bazie).
NAJCZĘŚCIEJ IMPORTOWANE KOLUMNY DANYCH:
NAZWA
PCN
JEDNOSTKA
ILOSC
WARTOSC
MASANETTO
KRAJPOCH
NRFAKTURY
NAZWAOBCA
PREFERENC
Program umożliwia import innych danych np. dokumentów, które mają trafić na konkretne zakładki danego towaru.
W tym przypadku konieczne jest zdefiniowanie schematu importu danych. Przy imporcie faktur “luzem” i faktur SAD-u z arkuszy Excel program obsługuje w mapowaniu ścieżki adresujące podobiekty towaru, w tym Dokumenty wymagane, Dokumenty wym. WPT i Dokumenty poprzednie o zadanych cechach, np.
“DokumPoprz[Kod=’705′;Kategoria=’Z’].Numer“.
W oknie edycji mapowania (schematu) można dodać mapowanie pola “w pliku” o nazwie DOKPOPRZ (to jest przykładowa nazwa kolumny w pliku excelowym) na pole “w bazie” o ścieżce “DokumPoprz[Kod=’705′;Kategoria=’Z’].Numer“.
Wówczas program doda dokument poprzedni o kodzie 705 i kategorii Z i wpisze w nim numer z kolumny “DOKPOPRZ” arkusza. Podobnie można zaadresować inne pola towaru. Nadal działać powinny dotychczasowe mapowania tj. wg nazw podpowiadanych przez program w oknie edycji mapowania.
Dla dokumentów wymaganych podobnie:
Wystarczy w polu “Nazwa pola w bazie” wpisać odpowiednią ścieżkę, np.: aby zaimportować z danej kolumny dokument wymagany o kodzie 1DK7 trzeba wpisać:
DokumTow[KodDokum=’1DK7′].NrDokum
Albo dla numeru WIT (kod dok. C626):
DokumTow[KodDokum=’C626′].NrDokum
Jeśli dokument nie ma numeru (np. Y923), to mapowanie powinno wyglądać następująco:
DokumTow[KodDokum=’Y923′].KodDokum – a w odpowiedniej kolumnie Excela wpisać kod Y923.
Uwaga: Nazwę podpola (Numer lub NrDokum lub inne) trzeba sprawdzić eksportując SAD do formatu Huzar_XML.
PRZYKŁAD:
Poniżej przedstawiono kolejne etapu tworzenia schematu wg pliku SAD w formacie XML.
W mapowaniu dotyczącym importu faktur SAD-u i faktur “luzem” z pliku Excel dodano możliwość adresowania również pól nagłówka faktury przez poprzedzenie ich prefiksem ^^ (podwójny caret), np. ^^KodDokWym.
Funkcjonalność jest dostępna od wersji 13.10.
PRZYKŁAD:
Poniżej przedstawiono kolejne etapu tworzenia schematu z zastosowaniem prefiksu
W programie dodano obsługę domyślnych wartości dla pól wskazywanych przez ścieżkę, również gdy wskazanej kolumny brak w Excelu lub jest ona pusta. To znaczy, że po wpisaniu w mapowaniu ścieżki ^^KodDokWym dla kolumny Kod wartość domyślną np. N325, pole w fakturze zostanie wypełnione wartością domyślną gdy kolumny Kod nie ma w pliku Excel lub jest, ale jest pusta.
Uwaga! Jeśli ta kolumna jest w pliku, ale nie wszystkie pola są wypełnione to w trakcie odczytu pustych pól, program zastosuje wartość domyślną (o ile ją podano w mapowaniu). To oznacza, że jeśli w całej kolumnie wpisano N985, ale w ostatnim wierszu jest pusto to jeśli wartość domyślna jest N325 to kod faktury będzie ustawiony na N325 dla ostatniej importowanej pozycji.
W polu “Nazwa pola w bazie:” danego mapowania można podać zamiast nazwy kolumny (lub jej kodu) adres konkretnej celki, z której chcemy wczytać treść pola, w postaci ciągu %Kolumna%Wiersz. Jeśli opcja “nazwy “w pliku” są symbolami kolumn arkusza (np. “A”,”B” itd.)” schematu mapowania jest zaznaczona wówczas Kolumna będzie oznaczać kod kolumny, np. zapis %A%5 wskazuje celkę A5 arkusza. Jeśli ww. opcja nie jest zaznaczona Kolumna oznacza kolumnę o wskazanej nazwie, np. %Nr faktury%5 oznacza celkę w 5 wierszu kolumny o nazwie “Nr faktury”. Nazwę kolumny można zawsze wskazać przez nazwę umieszczając ją w cudzysłowach, np. %”Nr faktury”%5. Również gdy nazwa kolumny zawiera znak % należy podać ją w cudzysłowach, ponieważ znak % jest traktowany jako znak specjalny.
Funkcjonalność jest dostępna od wersji WinSAD-a 17.14.
W przypadku, gdy wszystkie kolumny w pliku posiadają ten sam człon w tytule,
wtedy można zaznaczyć opcję „Dodaj przedrostek przed nazwą kolumny („W pliku”)”. W przypadku użycia tej funkcjonalności, podczas wyszukiwania kolumny w pliku, mechanizm doda sobie przedrostek do wartości podanej w polu „Nazwa kolumny w pliku” zawartym w oknie „Odwzorowanie” oraz do nazwy kolumny w ścieżce do podobiektu. W takiej sytuacji to
jest tożsame z tym
oraz to
jest tożsame z tym
Funkcjonalność jest dostępna od wersji WinSAD-a 17.14.
W programie wprowadzono możliwość dodania warunku, jaki musi zostać spełniony, żeby dane pole zostało zmapowane.
PRZYKŁAD:
Jeżeli komórka w kolumnie „NrKontenera” nie będzie pusta, to pole „KodCN” zostanie wypełnione w towarze będącym w konkretnym kontenerze. Natomiast, jeżeli komórka w kolumnie „NrKontenera” będzie pusta, to pole „KodCN” zostanie wypełnione w towarze będącym w konkretnym wagonie.
W przypadku pustej komórki, między apostrofy w warunku nie wpisuje się nic (jak w powyższym przykładzie), w przeciwnym razie, między apostrofy wpisuje się wartość do porównania.
PRZYKŁAD:
Jeżeli komórka w kolumnie „StanZaladunku” ma wartość „Ladowny”, to pole „MasaBrutto” zostanie wypełnione w towarze będącym w konkretnym wagonie, w przeciwnym razie pole nie zostanie wypełnione.
Koniunkcja (spójnik „i”)
Istnieje możliwość łączenia warunków.
PRZYKŁAD:
Jeżeli komórka w kolumnie „NrKontenera” ma wartość „TRLU0000000” I komórka w kolumnie „StanZaladunku” ma wartość „Ladowny”, to pole „MasaNetto” zostanie wypełnione w konkretnym wagonie, w przeciwnym razie pole nie zostanie wypełnione.
Jeżeli warunek wymaga obsługi pustej komórki, wystarczy przed znakiem oddzielenia wartości (w przykładzie jest to przecinek) nic nie wpisywać.
PRZYKŁAD:
Jeżeli komórka w kolumnie „NrKontenera” jest pusta I komórka w kolumnie „StanZaladunku” ma wartość „Ladowny”, to pole „MasaNetto” zostanie wypełnione w konkretnym wagonie, w przeciwnym razie pole nie zostanie wypełnione.
Alternatywa łączna (spójnik „lub”)
Można stosować również alternatywę warunków. Warunki należy oddzielać pionową kreską „|”.
PRZYKŁAD:
Jeżeli komórka w kolumnie „NrKontenera” ma wartość „TRLU0000000” LUB komórka w kolumnie „StanZaladunku” ma wartość „Ladowny”, to pole „MasaNetto” zostanie wypełnione w konkretnym wagonie, w przeciwnym razie pole nie zostanie wypełnione.
Zaawansowane łączenie warunków
Istnieje możliwość tworzenia zaawansowanych warunków np.: tworzenie alternatywy koniunkcji warunków.
PRZYKŁAD:
Jeżeli komórka w kolumnie „NrKontenera” ma wartość „TRLU0000000” ORAZ komórka w kolumnie „StanZaladunku” ma wartość „Ladowny” LUB komórka w kolumnie „NrKontenera” ma wartość „TRLU123456” I komórka w kolumnie „StanZaladunku” ma wartość „Prozny” to zostanie wypełnione pole „MasNetto” w towarze, w przeciwnym razie pole nie zostanie wypełnione.
Uwaga: nie da się stworzyć koniunkcji alternatyw warunków.